illusztráció illusztráció

F1 2021: Nyári meleg várja a mezőnyt Dzsiddában

Az első Szaúd-Arábiai Nagydíj hétvégéjén néha megélénkülhet a változó irányú szél, de nem az időjárás lesz a főszereplő.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: derült idő, csapadék nem várható
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 30-32°C

2. szabadedzés:

Időjárás: gyengén felhős idő, csapadék nem várható
Szél: mérsékelt északias szél
Hőmérséklet: 27-29°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: derült idő, csapadék nem várható
Szél: mérsékelt délnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 28-30°C

Időmérő edzés:

Időjárás: derült idő, csapadék nem várható
Szél: gyenge, mérsékelt nyugatias szél
Hőmérséklet: 27-29°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: gyengén felhős idő, csapadék nem várható
Szél: gyenge, mérsékelt északias szél
Hőmérséklet: 28-30°C

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Az idei Forma-1-es szezon utolsó előtti futamára egy teljesen új helyszínen kerül sor az előttünk álló versenyhétvégén. A mezőny a Vörös-tenger partjára látogat a szaúd-arábiai Dzsiddába a Jeddah Street Circuit-re (vagy másik nevén Jeddah Corniche Circuit), ahol egy teljesen új utcai pályán rendeznek esti, villanyfényes futamot a Szaúd-Arábiai Nagydíjon.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

A pénteki első szabadedzésre nyári melegben, még világosban, napos, száraz időben kerül sor, de az edzés végére már közel leszünk a napnyugtához, így a pálya hőmérséklete folymatosan csökkenni fog, az edzés legvégén már közel lesz egymáshoz a levegő és az aszfalt hőmérséklete. Emiatt fontos szerepet játszik majd a gumikopás mértéke, melynek felmérése fontos tényező lesz a versenyhétvége folyamán, illetve egyelőre ismeretlen tényező az aszfalt érdességének mértéke is, ami szintén nagyban befolyásolja a gumikopást ezen a tempósnak ígérkező, gyors kanyarokkal tűzdelt pályán. Az új pályán fontos lesz, hogy minél több kört tegyenek meg a pilóták, hogy megismerjék a pályát, és annak aszfaltját.

Az időnként előforduló élénk északnyugati széllökések

miatt a pálya egyes részein ugyanakkor kissé instabillá válhatnak a versenyautók, ami a korlátok közelsége miatt is problémás lehet. Viszont ez a szabadedzés nem lesz annyira mérvadó, mert nem azonos napszakban, így nem azonos körülmények között kerül megrendezésre, mint a második szabadedzés, az időmérő, valamint a futam. A második szabadedzésre már sötétedés után kerül sor, így ez lesz a legmérvadóbb a három edzés közül. Továbbra is nyári melegre, száraz időre van kilátás. A pálya és az aszfalt felszínenének hőmérséklete szinte azonos lesz, ami a gumik felmelegítésében kissé nehézséget okozhat, de a tempós kanyarok orvosolhatják ezt a problémát. A gumikopás mértékének felmérése továbbra is fontos szeperet játszhat az edzés során. A szél is valamelyest veszít erejéből, így ez sem lesz már oly mértékben befolyásoló tényező, mint az első edzésen.

Szombaton a harmadik szabadedzés kezdetére napnyugta előtt kerül sor, de az edzés közben lemegy a nap, és sötétben ér véget a gyakorlás, így közel hasonló körülményekre van kilátás, mint az első edzés második felében. Eső továbbra sem várható. A pálya és a levegő hőmérséklete közel azonos lesz. A szél iránya viszont változhat a péntekhez képest, ami kissé zavaró lehet a pilóták számára, illetve

ismét előfordulhatnak élénk, bár ezúttal délnyugati széllökések,

melyek a pálya egyes részein kissé instabillá tehetik a versenyautókat. Az esti időmérő edzésen a pénteki második szabadedzéshez hasonló körülményekre, száraz időre számíthatnak a pilóták, de

a megváltozott szélirány még kissé zavaró lehet,

bár a szél ekkorra ismét mérséklődik.

illusztráció

Kép forrása: Wikimedia Commons

Vasárnap a verseny idején is marad a száraz idő. A már megszokott hőmérsékleti viszonyok mellett versenyezhetnek a pilóták, tehát az esti villanyfényes futamon a pálya felszínének hőmérséklete szinte meg fog egyezni a levegőével. Emiatt a gumikopás mértékének nagysága, vagy éppen a vártnál alacsonyabb szinten maradása fontos szerepet játszhat a stratégiák kialakítása szempontjából ezen a teljesen új versenypályán.

A szél iránya ismét változhat,

bár nem valószínűek élénk lökések, mégis kissé zavaró lehet az első körökben a versenyautók vezethetősége szempontjából.

Borítókép forrása: Flickr.com

Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés