illusztráció illusztráció

F1 2022: Megkavarhatják a záporok a Monacói Nagydíjat?

A pénteki és szombati nyári időt követően vasárnap előfordulhatnak záporok, zivatarok a hercegségben.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt keleties szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 27-29°C

2. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt keleties szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 26-28°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 26-28°C

Időmérő edzés:

Időjárás: változóan napos-felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 25-27°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: változóan-erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként záporok, zivatarok kialakulására
Szél: mérsékelt délkeleti szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 21-23°C

illusztráció

Kép forrása: Flickr.com

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

A Forma-1 mezőnye Monacóban folytatja a száguldást ezen a versenyhétvégén, ahol korláttól korlátig autóznak a híres utcai pályán. Ez önmagában is hatalmas kihívást jelent, de vajon az időjárás még jobban megnehezíti a pilóták dolgát?

A monacói hagyományokkal ellentétben idén már pénteken rendezik itt is az első két szabadedzést, melyek eddig csütörtökönként voltak hagyományosan a hercegségben.

A pénteki szabadedzéseken többnyire napos, száraz idő valószínű,

így az aszfalt hőmérséklete is kellően magas lehet a gumik felmelegítéséhez, bár ezen a pályán okozhat így is problémát a gumik kellő hőmérsékletre hozatala. De ezen a napon még poros, csúszós lehet az aszfalt felszíne, mivel utcai pályáról van szó, így fontos lesz a gumik megfelelő hőmérsékleti tartományba hozatala, ugyanis itt egy kisebb megcsúszás, hiba is autótörést eredményezhet. Ugyanakkor ezen a napon az élénk keleties széllökések a pálya egyes részein kisebb mértékű intsabilitást is okozhatnak.

A szombati harmadik szabadedzésen, valamint az időmérőn is

nagyjából hasonló időjárási körülményekre számíthatnak a csapatok, mint pénteken,

így a napos időszakok ismét kellően felmelegíthetik a pálya felszínét. Ennek ellenére még mindig lehetnek olyan részei a pályának, melyek csúszósabbak maradnak. Az edzések során fontos lesz kitapasztalni, hogy ilyen körülmények között mikorra tudják a pilóták az optimális tartományba hozni a gumik hőmérsékletét, hogy az időmérőn a gyorskörökön azok megfelelően működjenek. A szél általában mérsékelt marad, így nem várhatóak stabilitási problémát okozó széllökések, viszont iránya megváltozik, ami kissé zavaró lehet a pálya egyes pontjain.

illusztráció

Kép forrása: Flickr.com

Vasárnap már több felhő lehet az égen, és ezen a napon

időnként záporok, zivatarok is kialakulhatnak a pálya térségében,

így a futam előtt és alatt is. Ez azt jelenti, hogy nem biztos, hogy száraz körülmények között zajlik majd a verseny. Itt több forgatókönyv is előfordulhat, ugyanis lehet, hogy vizes pályán kezdődik a verseny, de menet közben felszárad a pálya, esetleg verseny közben újabb zápor locsolja meg a pályát, vagy akár az is, hogy száraz pályán indul a futam, és menet közben kell váltani vizes pályára alkalmas gumikra. De akár valamilyen mértékben végig vizes is lehet a pálya. Ezekben az esetekben az időjárás nagy kavarodást okozhat a futamon, ugyanis menet közben kell alkalmazkodni stratégiailag a változó körülményekhez. Illetve az is nehezebbé teheti az alkalmazkodást, hogy a hétvége korábbi részében csak száraz körülmények között mentek a pilóták. Mondani sem kell, hogy ezen a pályán a vizes körülmények mennyire megnehezítik a pilóták dolgát, ugyanis olyankor sokkal könnyebben megcsúszhatnak az autók, és itt egyből a korlát jön, csak egy-két helyen van kisebb bukótér. Ha viszont száraz marad az idő, és az esőfelhők elkerülik a pályát, akkor a hétvége korábbi részében szerzett tapasztalatokat hasznosíthatják a futamon a csapatok. Az még egy csavar lehet a történetben, ha a futam előtt az eső lemossa a pályát, de a futam már száraz pályán rajtol, akkor alacsony tapadási viszonyokra számíthatnak a versenyzők. A felhő is több lesz, a hőmérséklet is alacsonyabban alakulhat, így a pálya felszínének hőmérséklete is alacsonyabb lesz a hétvége korábbi részeihez képest, ami újabb nehézségeket okozhat. Ezen a napon előfordulhat egy-egy élénk széllökés ismét, mely szintén csökkentheti az autók egyensúlyát a pálya egyes részein.

Borítókép forrása: Wikimedia Commons

Ezek is érdekelhetnek
Hirdetés